top of page
חיפוש

זריעת זרעים של רוגע: יוגה כנתיב של שלום בזמנים של מחלוקת.

עודכן: 20 ביולי 2023

קול קורא לכל ישראל חברים! אל מול האתגרים החברתיים המאיימים לקרוע אותנו מבפנים ולנוכח ימים קשים של ממש. זמנים כאלה עוד לא היו כאן, לדעתי, למרות שאמא שלי, בת ה 92, אומרת אחרת. המשבר הנוכחי מערער ומשפיע על כולנו. על כל אחד ואחת מאתנו. נשים, גברים, זקנים וטף. כי אנחנו קשורים ומחוברים ואנחנו מאד מאד מסוכסכים.


דווקא בזמנים אלה אני רוצה להגיד משהו על יוגה. פירוש המילה יוגה הוא: חיבור, איחוד ריסון. תרגול היוגה הוא אימון לשם רתימה וחיבור של כל חלקי האני, המפוזרים בדרך כלל, ליצירה של הרמוניה: "אננדה". עקרונות היוגה הם לא רק לגבי היוגי המתבודד, מתכנס בתוך עצמו. עקרונות היוגה מבטאים גם ערכים חברתיים, ערכים של אחריות חברתית, עם אותה שאיפה ואותם ערכים של חיבור ואיחוד ליצירת הרמוניה בתוך חברה משגשגת ויוצרת.


בימים אלה יש מי שמרגישים מאוחדים ומחוברים, בהתרוממות רוח בתוך ההפגנות בעד, יש מי שמרגישים מחוברים ומאוחדים ובהתרוממות רוח במחאה שכנגד ובחשבון הסופי כולנו מותשים, מרוטים ומעורערים. החיבורים רופפים, בתוך כאוס מסוכן. הסערה החברתית השואבת אותנו אל קרבה, מערערת עד לשד העצמות. בתוך עין הסערה, האם הגיוני לחפש את השקט? האם מציאת שקט פירושה להתרחק ולהתכנס אל תוך העצמי? ומה עם אחריות חברתית? מה עם סולידאריות? מהי הפעולה שמבקשת היוגה?


כאמור דרך היוגה היא של חיבור, איחוד. אני שואלת את עצמי, האם יוגה יכולה להשפיע על חברה שלמה? איך תיראה חברה שחורטת על דגלה את עקרונות היוגה?


בואו נדמיין: מצאו מקום שקט, שבו נוח, עצמו את עיניכם, וראו בעיניי רוחכם:


במדינה החדשה, האוטופית (אני מרגישה כמו תומס מור…) שנקרא לה בשם: מדינת "הרמוניה", מושפעת עמוקות מעקרונות היוגה. יוגה שהיא לא רק התעמלות. יוגה כגישה הוליסטית לחיים, הכוללת בריאות גופנית, רווחה נפשית, רוחניות, יחסים חברתיים וקיימות סביבתית.


ב"הרמוניה", רוב רובה של האוכלוסייה עוסקים בתרגול יוגה מדי יום. זה משפיע לטובה על הבריאות הכללית. שיעור נמוך של השמנת יתר, של מחלות לב ושל מחלות אחרות הקשורות לאורח חיים. התזונה מאוזנת, תזונה צמחונית בעיקרה, אורח חיים הוליסטי ומאוזן.


ב"הרמוניה", מדיטציה ומיינדפולנס משולבות בחיי היומיום. בתי ספר מתחילים את היום עם תרגילי מיינדפולנס ומקומות העבודה מספקים מרחבים שקטים למדיטציה ויוגה. יש רמות נמוכות של מתח וחרדה בחברה, אנשים הם יותר שמחים, יותר יזמים, יותר יצירתיים. הפרודוקטיביות גבוהה והיחסים החברתיים נינוחים והרמוניים.


העקרונות היוגיים של אי-אלימות ("אהימסה"), אמת ("סאטיה") ואי-גניבה ("אסטיה") מוטמעים היטב בחברה. שיעורי הפשיעה נמוכים, הקשרים הקהילתיים חזקים, אנשים דואגים זה לזה. אנשים מתייחסים זה לזה בכבוד ובאדיבות, האוירה בחברה שלווה, אווירה של הרמוניה ושל שיתוף.


פילוסופיית היוגה היא חלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר. מגיל צעיר ילדים לומדים חמלה, לומדים משמעת עצמית ועל החשיבות של בריאות נפשית ופיזית. מגיל צעיר מטפחים תרגול יוגה וכך מתבססת ומעמיקה ההבנה של יוגה לאורך החיים.


כלכלת "הרמוניה" משגשגת, עם דגש מיוחד על בריאות ועל תעשיות בנות קיימא. אנשים רבים מפתחים מיזמים הקשורים ליוגה ובריאות, והמדינה היא יעד פופולרי לתיירות בריאות.


עקרון הכבוד לכדור הארץ טבוע עמוק בחברה. אזרחי "הרמוניה" נותנים עדיפות לקיימות בבחירת אורח החיים שלהם, מהמזון שהם אוכלים ועד לבגדים שהם לובשים, הממשלה נותנת עדיפות ליוזמות אנרגיה מתחדשת ושימור. זה הופך את "הרמוניה" לאחד המקומות הירוקים ביותר על פני הכדור.


ממשלת "הרמוניה" פועלת בשקיפות ומתמקדת ברווחת אזרחיה. החלטות מדיניות מתקבלות בהתחשב בהשפעה שלהן על הבריאות הגופנית, הבריאות הנפשית, הקהילה והסביבה.


בחזון זה, "הרמוניה" מייצגת אידיאל שבו עקרונות היוגה משולבים עמוק בכל היבטי החיים, ויוצרים חברה מאוזנת והרמונית.


ועכשיו, לאט לאט, נפקח עיניים…. נחזור לכאן ולעכשיו.


נחזור מהחזון האוטופי, אל המציאות.

אמנם אוטופיה, אבל תמונת הדמיון הזא ממחישה את הפוטנציאל העצום הטמון בעקרונות היוגה כאשר הם מיושמים ברמה חברתית רחבה.


כדי להתקרב להגשמה, אפילו בצעדים קטנטנים - צריך שינוי ושינוי אומר ויתור. שינוי אומר יציאה מאזור הנוחות. לאמץ דברים חדשים ולשחרר אמונות והתנהגויות ישנות. זה לא קל. זה דורש תרגול ואימון.


יבדוק כל אחד עם עצמו ותבדוק כל אחת עם עצמה, עד כמה הם מוכנים להרחיק לכת…


  • להקטין קצת את האגו: את הרעיון של "אני", "שלי", "צודק", "טועה", "רשעים", "טובים". במקום זה לטפח חשיבה במונחים של חיבור, מתוך הבנה שכולם, ממש כולם - כל אחד מאתנו הוא חלק ממכלול.


  • שיפוטיות, דעות קדומות: לתרגל אי-שיפוט, לאמץ את השונות. לוותר על הכללות, על סטריאוטיפים, על הטיות. להתאמן על קבלה, על הבנה וכבוד לייחודיות של כל אדם באשר הוא אדם.


  • שיפור עצמי והשראה במקום תחרות והשוואה. לחגוג הצלחות, לטפח הלך רוח שיתופי, לקדם רווחה קולקטיבית.


  • להתאמן על אי-התקשרות. להתאמן על שביעות רצון (סנטושה). להרפות מרעב שאין לו שובע, לטפח הכרת תודה ושמחה. להיות נוכחים ברגע.


  • אהימסה, אי-אלימות, אי-תוקפנות. זהו עיקרון ליבה של היוגה. לוותר על אלימות על כל צורותיה: תוקפנות פיזית, תוקפנות מילולית תוקפנות רגשית. כלפי הזולת ועוד קודם - כלפי העצמי. לקדם פתרון סכסוכים בדרכי שלום, תקשורת מלאת חמלה. תרבות של אמפתיה וחסד.


  • להתנתק מציפייה לתוצאות. להתמקד ברגע הנוכחי. להרפות מהיקשרות להצלחה ולהוכחה החיצונית. במקום זה להיות נוכחים בכאן ועכשיו, ולמצוא סיפוק מהדרך עצמה.


  • המילה יוגה פירושה איחוד וחיבור. להרפות ממחשבות והתנהגויות מפלגות, המבוססות על דת, על פוליטיקה או על הבדלים אחרים. ויש כל כך הרבה הבדלים! לטפח תחושה של אחדות, והדגשת המשותף בין כל חלקי החברה.


במיוחד בימים אלה כדאי להתקרב לאידאל הזה, למשל על ידי: טיפוח חמלה ואמפתיה לא רק כלפי עצמנו אלא גם כלפי אחרים.


בימים כאלה היוגה הופכת למקלט שלנו, שבו אנו יכולים לתרגל התבוננות פנימה ולאמץ הבנה גדולה יותר של החוויה האנושית שלנו שהיא משותפת לכולנו. בתוך המרחב הפרטי והאישי הזה, לאמן ולתרגל בתוכנו את הבנת אחדות הניגודים. ומהבנת העצמי - לקבל ולהכיל את הניגודים החברתיים והתרבותיים.


תרגול יוגה מציע לנו כלים איך לנווט אל מול האתגרים הרגשיים המתעוררים בעתות משבר: נשימה מודעת, תנועה עדינה ומדיטציה, אנו לומדים לשחרר רגשות עצורים ולמצוא רגעים של רוגע בתוך הסערה. יוגה מלמדת אותנו להכיל את מורכבות החברה שלנו מתוך בהירות, חוסן רגשי ותחושת שלווה פנימית.


בהשראת תרגול היוגה, אנו מכירים בפוטנציאל של ריפוי ואחדות גם בחברה. אנו מתעלים מעל הבדלים חברתיים-תרבותיים ועוסקים בדיאלוג עם לב פתוח ומוחות פתוחים. יוצרים גשר, שפה משותפת לגשר בין פערים, לטפח קשר של הבנה בין אנשים בעלי נקודות מבט שונות ומנוגדות. להתאמן על טיפוח תרבות של הכלה, כבוד ואחדות.


נשמע מאד נאיבי. אמרנו - אוטופיה. נדרשת כאן מחויבות אינדיבידואלית וקולקטיבית, נדרשת מיומנות של התבוננות עצמית פנימה, ומאמצים מתמשכים לגלם עקרונות אלו בחיי היומיום שלנו.


ויחד עם זה -זהו פתרון והוא בר קיימא. זאת איננה פשרה, זוהי התפתחות. על ידי אימוץ השינויים הללו, נוכל לטפח ביחד חברה שמעריכה חמלה, הרמוניה ורווחה הוליסטית.


אל מול האתגרים החברתיים-התרבותיים, כאן בישראל, שכבר נושקים לקו האדום התחתון... אנו מאוחדים במחויבות שלנו לאמץ את הכוח הטרנספורמטיבי של תרגול עקרונות היוגה. יחד, נטפח חמלה, חוסן ואחדות בתוכנו כאינדיבידואלים וכחברה.


והצעד הראשון - נתחיל בהזמנה:

הזמנה ליצור מרחבים בטוחים לריפוי קולקטיבי בתוך הקהילות שלנו. ניצור מפגשי יוגה קהילתיים, נזמין אליהם את חברינו מכל תחומי החיים להצטרף אלינו. במפגשים אלו, ננשום כאחד, נגלה מחדש את האנושיות המשותפת שלנו ונטפח תחושת יחד. באמצעות הכוח הטרנספורמטיבי של היוגה, נהפוך לזרזים של שינוי חיובי ולריפוי בקנה מידה רחב יותר.


בואו נתאחד באימוץ היוגה כאמצעי להחזרת ההרמוניה, לטפוח הבנה איך לנווט בתוך האתגרים העומדים בפנינו כקהילה מאוחדת.


הצטרפו אלינו ויחד נהפוך לסוכני השינוי. יחד, נתעלה מעל האתגרים הנוכחיים, נטפח אחדות, הבנה וחוסן קולקטיבי מול הסערה החברתית.


נמסטה!




9 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page